Friese merrie Boukje – Geen Biefstuk

Boukje & Me

Boukje&Me-2
Op 22-8-2013 stond Boukje zomaar ineens weer alleen op haar oude stek; Montforterstraat; de foto’s hierboven. De maanden dat ik met Bela wandelde zijn we telkens langs gegaan. Prachtig, ze zag ons al van verre aankomen, Bela rende voorop. Zij heeft het langst gestaan bij de beek tussen de Weg in Echterbroek en Boekhorstweg in Mariahoop (achter stal Peeters). Wekenlang ben ik met Bela langsgelopen om haar te borstelen en de manen te ontklitten en kammen. Bela vond het prachtig; zij bracht de door mij in de beek gegooide stokken netjes terug bij…Boukje. Al snel had Boukje daar kontakt met paarden aan de andere kant. Later kreeg ze gezelschap en had ze mij niet meer nodig.
Liefie 4

9-4-2013
Toen ik vanmiddag bij Boukje was, kwam Herman ook aangereden.
Eindelijk heb ik de man Herman in levende lijve gesproken. Een vriendelijke, eigenzinnige man met wel degelijk verstand van paarden.
Hij had een afspraak met de hoefsmid voor het bekappen van Boukje.

In geen enkel opzicht laat Herman het achterste van zijn tong zien. Maar de slacht is bluf; hij wist het nog niet….. Even later: ” ik wil er van de zomer mee mennen” en “heb jij een koper dan?” Kopen voor de slachtprijs is dan ook niet bespreekbaar.

Het grote probleem in dit verhaal was de geheimzinnige waas rondom de tot mythe verworden Herman. Allez hij is gewoon aanspreekbaar. Direkt de Dierenbescherming bellen is niet de weg; bij hem aanbellen wel.
Feit is dat ondanks van weerskanten welles / nietes, Boukje het nu aan niets ontbreekt. Herman rijd 2x per dag langs en geeft haar brokken, hooi en water.

Ik heb gezegd dat als hij niet voor haar kan of wil zorgen hij mij moet bellen. En dat als er iets met Boukje of verzorging is, ik bij hem op de stoep sta. Boukje kan blijven rekenen op mijn dagelijkse bezoek.
Boukje is van 2000 dus niet 9 maar 13. Tot twee jaar geleden is er mee gereden. Zij heeft 1 veulen gehad.

Liefie 10

Wat vooraf ging…..
Tijdens mijn hondenwandelingen kom ik aan de rand van het dorp, sinds november 2012, altijd langs een paard; een Friese merrie. Ik noemde haar Liefie maar ze heet Boukje.
Boukje bleek regelmatig zonder water te staan en kreeg ook niet iedere dag hooi. Op een dag bevestigde een buurtbewoonster wat ik constateerde. Dus je raad het al…..

Boukje water
Toen in maart het water weer op was heb ik een aktie opgezet om de eigenaar te vinden; met resultaat. Helaas is dat niet alles, haar hoeven zijn in abominabele staat. Gevolg een 2e aktie van mijn kant.

Beste Marcel,
In mijn beleving is dit paard langere tijd niet door een hoefsmid behandeld en is het dringend aan een bekapbeurt toe.
Deze hoeven zijn zodanig lang dat dit paard niet lekker meer kan lopen. Het zou me niets verbazen als hij/zij pijn in de voeten heeft.
Hartelijke groeten, Jill
Filipa, Natural Balance Hoefsmederij

De Hoeven voor zien trouwens iets beter uit, niet veel te lang, mogen alleen wat ronden gevijld worden. De achterhoeven zijn wel een stuk langer en lopen daardoor een beetje uit, en breken af en krijgen scheuren. Als ze niet afbreken zou dit omhoog gaan krullen
Stalhouder

Hoeven achter 1
Op 3-4-2013 kreeg ik van de eigenaar te horen dat hij alle bemoeienissen beu is en Boukje volgende week gaat laten slachten om zelf op te eten. Een anticlimax. Maar goed uitgaande van het boerenleven wel een natuurlijke gang van zaken. Vergelijkbaar met een koe, varken etc. alleen voor mij, stadsmens en 90% bio-vega, een in eerste instantie onbekende gang van zaken.

Liefie 12

De eigenaar weerlegt alles wat ik hem voor de voeten werp. Maar goed verantwoording nemen tegenover iemand die geen expert en bovendien onbekend is valt niet mee. Nu is er water, schone drinkbak en er is kuil-hooi / voordroog…..

Liefie 7
De door mij geïnitieerde reddingsaktie, herplaatsing, gaat dan ook niet door. Dit terwijl alle seinen op groen stonden; vervoer, plek en fondsen voor aanschaf. Een les voor mij naar twee kanten. De eerste is dat er zelfs in deze moeilijke tijd veel mogelijk is als je, je schouders eronder zet en de tweede dat je op verschillende manieren naar een dier kunt kijken.

Ik heb hier van alle kanten met mensen te maken gehad. Met alleen de info van de hoofdrolspelers had een vertekend beeld gehad. Door alle hulp met het zoeken naar de stukjes van de puzzel heb ik uiteindelijk toch een zuiver totaalbeeld kunnen krijgen. De hoofdlijnen filteren waardoor ze ontdaan worden van hun kleur en het vertrouwen in mijn eigen constateringen behouden; gemakkelijk was het niet.
Liefie 1

Liefie 11

Liefie 9

Liefie 8

Geef een reactie

